34/383 550, 30/529 77 27
H-P: 8-20 h Szo-V: 9-20 h

Macskák halálos fertőző betegségei

FIP (Feline Infectious Peritonitis):

Macskák fertőző hashártya gyulladása. Magyarországon eléggé gyakori (régen ritkának mondott !!!) megbetegedés, sajnos diagnosztizálása csak a betegség végső stádiumában egyértelmű. A betegséget egy emberre nem veszélyes un. corona vírus okozza, amely szájon és orron keresztül jut el a gyomorba és a belekbe. Ez a vírus genetikai mutációt követően (akár évek múlva) válik „rossz vírussá” és kezdi az un. FIP tüneteket kialakítani: lesoványodás, vérszegénység, sárgaság, hasűri folyadék és/vagy daganatok miatt megnövekedett has, nehéz légzés, stb. A betegség jelenlegi tudásunk szerint gyógyíthatatlan, bármelyik életkorban bekövetkezhet, azonban elsősorban a fiatal (1-3 éves) és a nagyon idős (8-10 éves) macskák betegsége. Antibiotikumokkal, szteroidokkal, infúzióval, interferonnal és egyéb kiegészítő terápiával a végső stádiumban lévő macskák élete néhány héttel, a korai és közép stádiumban lévőké néhány hónappal hosszabbítható meg. Pozitív teszt csak a tünetekkel együtt értékelhető, az oltás jelenleg nem nyújt biztonságos védelmet (aki kéri, csak annak oltunk).

Megoldásnak a macskák ivartalanítása és –ha lehetséges- bent tartása tűnik.

Macska AIDS:

Bár a macska AIDS vírusa az emberi AIDS vírusával egy családba tartozik, ennek ellenére a betegség emberre nem ragályos. elsősorban a nem ivartalanított kandúrok betegsége, azonban a vírus harapással és vérrel bármilyen korú és nemű macskára átterjed!
A betegség leggyakrabban több év lappangási idő után jelenik meg és wlsősorban vérszegénységet, daganatokat okozva pusztítja el a macskát. A macskákat az USA-ban már oltják a betegség ellen, Magyarországon jelenleg csak a teszt áll rendelkezésünkre. A pozitív macskák akár évekig is elélhetnek minimális gyógyszeres kezelés mellett, egészen a végső stádiumig. A pozitív macskát a további fertőzés elkerülése érdekében célszerű a többi macskától elkülöníteni.
Megoldásnak a macskák ivartalanítása, tesztelése, és- ha lehetséges- bent tartása tűnik.
Rendelőnkben a tesztelt macskák 10%-a Aids pozitív!

Macska leukémia (leukózis):

Szintén vírusos és macskákra halálos betegség, emberre nem veszélyes. A vírus vérrel, nyállal, harapással valamint születéskor jut el az egyik macskából a másikba. Néha hetek, hónapok alatt beteggé tesz egy macskát, de előfordul, hogy a lappangási idő években mérhető. A macskák viszonylag ellenállóak a vírussal szemben, azonban a megbetegedett macskák élettartama csak hónapokban mérhető. A vírus a macskát legyengíti, vérszegénységet, fertőzéseket és daganatokat okoz, ami a macska pusztulásához vezet.
A leukémia teszt megbízható, gyors. A vírus ellen oltás is van, ezt érdemes a tesztelés után elvégeztetni.
Megoldásnak a macskák ivartalanítása, tesztelése, oltása és – ha lehetséges- bent tartása tűnik.

Rendelőnkben a tesztelt macskák 40%-a leukémia pozitív!!!!

A macskákat 6 hónapos kor alatt leukémia ellen kell tesztelni, 6 hónapos kor felett leukémia és AIDS ellen. FIP teszt bármikor lehetséges.
A macskákat leukémia ellen alapimmunizáláskor kétszer kell oltani 3 hetes eltéréssel, majd évente egyszer emlékeztető oltást kell kapniuk. FIP oltás szükségessége megosztja az állatorvos társadalmat.