34/383 550, 30/529 77 27
H-P: 8-20 h Szo-V: 9-20 h

Babézia

Kullancsok által kutyákra terjesztett betegségek közül az egyik legártalmasabb. A betegség leggyakrabban kora tavasszal és ősszel jelentkezik, bár előfordulásával- egyre inkább- egész évben számolnunk kell. Vérszíváskor a kullancs parazitát (Babézia) juttat az állat vérébe.

A parazita a vörös vérsejtekben elszaporodik, majd rövid időn belül klinikai tüneteket okoz.

A kutyák általában lázasak, bágyadtak, elesettek lesznek („nem úgy viselkedik, ahogy szokott”), majd rövidesen a vizeletük elkezd sötétedni. A betegség vége felé a vizelet kávészínű lesz, a kutya besárgul. Kezelés nélkül a Babéziózis az esetek többségében halálos, a kutyák vérszegénység és veseelégtelenség következtében a tünetek megjelenését követő 3-5 napon belül elpusztulnak. A betegség egyértelmű diagnosztizálása a vérben lévő parazita kimutatásával lehetséges, azonban a legtöbb esetben a vizeletben felbukkanó „vérfesték”diagnosztizálása is elegendő. A Babéziózisnál a korai diagnózis és kezelés alapvető, már 1-2 napos késlekedés a kutya halálával járhat! Enyhébb esetekben az injekciós és antibiotikumos kezelés elegendő, súlyosabb eseteknél kórházi ellátásra (infúzió, transzfúzió injekciós és antibiotikumos kezelés) is szükség van. A gyógyulást követő 2 hét múlva egy ismétlő injekcióval biztosabbak lehetünk abban, hogy a parazitát kiirtottuk a kutya véréből.

Babéziózis ellen védőoltás Magyarországon nincs forgalomban, a betegség emberre nem ragályos.

Védekezés kizárólag kullancsirtással (kutyán és a környezetében) lehetséges.

A kullancsok rövid időn belül immunisak lesznek az ellenük használt kullancsirtókkal szemben és 100 %-ra semmilyen termék sem nyújt védelmet.

Babéziózison átesett kutyáknál erősen javasolt a Lyme kór elleni teszt is. A kullancsok a Babézia mellett egyidejűleg a Lyme kór kórokozóját is az állat vérébe juttathatják!